טיפול במשברים

מי מאתנו לא חווה בחייו תקופת כאב, בלבול וקושי. תקופת משבר. המילה משבר באה מהמילה שבר – משהו נשבר. השבר הוא ברצף הרגיל והמוכר של חיינו. משהו השתנה, ואולי משהו נשבר בתוכנו.

מה קורה בזמן משבר?

משבר קשור לשינוי (לעיתים השינוי יכול להיות גם בשל משהו חיובי כמו נישואין או לידה, שינוי שנחשב חיובי אבל גורר תהפוכות והשלכות של קושי). ברוב הפעמים השינוי הוא שלילי – מצבים כמו מחלה, פיטורין, גירושין, פרידה, אובדן שגוררים אחריהם תחושות של פגיעה וכאב.

ניתן אולי לומר שמהות המשבר היא חלום שהתנפץ, נפילה כואבת לקרקע המציאות, שאנו מתקשים לקבל ולהסתגל אליה.

הרבה פעמים ישנו פער בין הרצוי – החלומות והתקוות שלנו , לבין המצוי – המציאות האובייקטיבית כפי שהיא.

הפער הזה מוביל לדיכאון. הדיכאון הוא הקושי להסתגל למציאות הזאת והרצון והפנטזיה שדברים יראו אחרת.

מה נשבר בתוכנו?

כנראה שהדימוי והערך העצמי שלנו התערערו ונפגעו. אם חווינו דחייה (כמו בפרידה, גירושין או פיטורין) אם אדם קרוב ויקר פגע בנו (למשל סביב מריבה קשה, בגידה, נטישה) תחושת העצמי שלנו נפגעת. אנו עלולים להרגיש כעס, כישלון, עלבון. אנו יכולים להרגיש שבגדו, שנטשו אותנו ואנו מבולבלים. איך מה שחשבנו לטוב הופך לרע? איך כל מה שהאמנו ובטחנו בו נראה לנו כטעות, כרמייה?

תחושות התעתוע והבלבול הזה הם חלק מהיווצרות המשבר. מה שהיה כבר לא יהיה. מה שתכננו וקווינו לו לא יקרה, מה שציפינו לו מתברר כאחר, כמאכזב. אנו יכולים להרגיש שאנחנו בפאניקה, בחרדה. ייתכן שהמשבר נחווה כטראומה  – נפל דבר כרעם ביום בהיר ללא כל הכנה מוקדמת.

בתקופה זו של המשבר אנו עצבניים, עייפים, מותשים. אנו טרודים ומתקשים להתרכז ביום-יום, בעבודה, במטלות החיים. ייתכן שאנו לא ישנים טוב, יש לנו מצב רוח רע, אנו מיואשים. לכן המשבר יכול להיות כרוך בתקופה של דכדוך או דיכאון. גם תחושות של אובדן ואבל הם חלק מהמשבר.

איך מטפלים? איך יוצאים מזה?

האתגר הניצב בפנינו כעת הוא אתגר ההסתגלות. מעורבים בו תהליכים רבים. ראשית, תהליך של התאבלות ועיבוד של הכאב ושל האובדן. עיבוד של הפגיעה ושל השינוי שנכפה עלינו. זהו תהליך טבעי ולגיטימי. אנו זקוקים לפורקן. לכן זה בסדר לבכות, להסתגר ולהתכנס. אנו צריכים מרחב כדי להרגיש,לחשוב, להירגע. ייתכן שנרצה להתכחש למציאות הקשה או להילחם בה.

צריך לזכור שההסתגלות למצב החדש הוא תהליך הדרגתי. אנו צריכים סבלנות ואורך רוח. המטרה היא לגבש ולחזק מחדש את העצמי שנפגע והתערער. בדרך כלל לאחר תקופה זו של התאבלות, מתחילה להפציע תחושת השלמה וקבלה. אנו נבחן אילו היבטים של המשבר הם בשליטתנו ומה בידנו לעשות והיכן הגיוני שנילחם ולא נוותר, ואילו היבטים של המשבר יהיה עלינו לקבל כמציאות חדשה. אנו נמצא את הכוחות והמשאבים שבנו להתחיל מנקודת מוצא חדשה ולחבר מחדש את השברים.

לכן משבר שאנו מצליחים לעבור ולעמוד בו, בונה בנו כוחות ויכולות שלא היו בנו קודם. משבר מוביל גם לצמיחה ולהתפתחות באם משכילים לשים דגש על הכוחות שבנו ועל מקורות התמיכה מסביבנו בהם אנו יכולים להיעזר.

בתהליך של טיפול מקצועי אנו זוכים למרחב פרטי ואישי שמספק לנו את המסגרת לתהליך של התאוששות והתחזקות. המטפל יכול ללוות את הפונה בשלבים השונים כמו שלבי האבל ועיבוד והאובדן, הכחשת המציאות (כמנגנון הגנה), תחושת הדיכאון והייאוש ועד לשלבי ההתחזקות, ההסתגלות המחודשת, ובניית המציאות החדשה.