דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך

לדימוי עצמי נמוך ישנם מספר ביטויים:

ישנם אנשים הסובלים מדימוי עצמי נמוך "גלוי" שניכר לעין, בולט מאוד, ומפריע בחיי היום יום עד לכדי מצוקה נפשית. לדימוי עצמי זה יש סימפטומים חיצוניים:

  •   אלו אנשים ביישנים מאוד, שנבוכים בקלות, נמנעים מאוד מלהיות במרכז הבמה, שקטים וממעטים לדבר. בדר"כ גם חוששים מביקורת וחוששים להתעמת ולעמוד על שלהם.
  •  אלו אנשים שאינם מאמינים בעצמם, אינם מודעים לכישורים וליכולות שלהם ובאופן קבוע מפחיתים מערך עצמם. הם נוטים לבטל את ההישגים אליהם הגיעו כאילו אין בכך הישג של ממש. תופסים את האחרים מסביבם כטובים יותר ומוצלחים יותר ובתוך תוכם חווים את עצמם כפחות ראויים ופחות "שווים" לעומת אחרים.

לעומתם ישנם אנשים הסובלים מדימוי עצמי נמוך "מוסתר".

כלומר, כלפי חוץ אלו אנשים שיפגינו ביטחון ונוכחות ולא יהססו להביא עצמם לידי ביטוי בחברה. אולם הערך העצמי שלהם מתגלה כשברירי ותלוי כל הזמן באישורים מהסביבה.

הם כמהים למחמאות, פירגון ואישורים. אלו אנשים שלא עלה בידם לבנות דימוי עצמי יציב והם זקוקים כל הזמן "למראה" שתראה להם מי הם- בעיקר שתראה להם שהם בעלי ערך, טובים ומוצלחים. ללא אישורים חיצוניים אלו אותם אנשים יקמלו כמו פרח ללא מים.

כיצד מטפלים בדימוי עצמי נמוך?

  • המטפל ישמש למטופל כמראה – הפעם כמראה מתוקנת, בשונה מהעבר, בה ישוקף לך היכולות, הכישרונות, הכוחות וההישגים שלך
  • בחינה מחודשת של תפיסתך את עצמך, האמונות והמחשבות המפעילים אותך
  • התייחסות לדפוסים של הימנעות, וויתור, רצייה.
  • התייחסות לכמיהות ולרצונות.
  • התייחסות להשוואה לאחרים, לתחרותיות, קנאה, תחושות נחיתות.
  • עיבוד של כישלונות מהעבר, חוויות של דחייה, חוסר שייכות וחוסר קבלה בחברה.

הקשר הטיפולי הנוצר והחוויה המתקנת בטיפול מסייעים רבות לבניית דימוי עצמי וערך עצמי תקין , המאפשר ליזום מהלכים חדשים בחיים, ליצור הזדמנויות חדשות, הרחבת המעגל החברתי ויצירת הכרויות חדשות.